Youssef still.jpg

‘We willen werken aan bewustwording rondom seksuele gezondheid onder onze doelgroep queer nieuwkomers’

Context

De Kans

Voor Soa Aids Nederland gingen we aan de slag met een groot project: de ontwikkeling van een videoconcept waarin persoonlijke verhalen van queer nieuwkomers centraal staan, waarmee ze nog alle kanten op zouden kunnen. Daarvoor ontwikkelde Moker een regenboogconcept: aan de hand van de kleuren van de regenboog vertellen we de zeer persoonlijke verhalen van queer nieuwkomers en hoe zij in hun nieuwe land omgaan met hun seksuele gezondheid. Daar ondersteunt Soa Aids Nederland hen bij.

Een centrale plek hierbij is het Amsterdamse Club Church, waar onder andere de GGD en SANL eens in de zoveel tijd de handen ineen slaan om een Sexy Side Event te organiseren voor deze mensen. Daar kunnen ze….

De verhalen die we hebben opgeleverd, zijn op multi-inzetbaar omdat we de mens centraal hebben gezet. Ze kunnen zowel als geheel draaien aan de hand van de kleuren die we hebben gebruikt om de mensen in beeld te brengen, als afzonderlijk van elkaar.

Work in progress

“Het meest bijzondere aan dit project vond ik de ontmoetingen met de mensen die we hebben mogen vastleggen. Hun verhalen hebben niet alleen mij, maar het hele team geraakt en geïnspireerd.”

Thom verzorgde Camera en Edit

“De producties van Moker Media hebben niet alleen mijn verwachtingen overtroffen, maar die van ons hele team. Steeds opnieuw wordt in de heel persoonlijke verhalen toch weer die link heel goed gelegd naar seksuele gezondheid, en dat vinden we heel bijzonder, dat zo’n abstract gegeven vertaald is naar een tastbaar product. Het laat een breed scala aan intersecties zien en dat was ook precies waar we naar op zoek waren.

In het productieproces zijn we verrast door de flexibiliteit en gezelligheid van Team Moker Media. Ze hebben enorm veel voor ons uit handen genomen. Behalve het verzorgen van de producties zelf, verzorgden ze alles rondom stakeholder management, het initiëren en onderhouden van contact met onze doelgroep. Ik voelde me echt ondersteund en meegenomen in het proces. De manier van communiceren was heel fijn, het was open en informeel, maar tegelijk heel professioneel. Wij kregen daar zelf ook veel energie van.

Voor mij was het evident dat ik met dit team aan de slag moest voor ons project. Toen ik op de site keek zag ik ook echt wel terug dat er wordt gewerkt aan de goede zaak. En nu ik ze heb zien werken kon ik dit ook goed terugzien in het eindresultaat en de manier waarop er werd omgegaan met mensen uit gemarginaliseerde groepen. Zo fijn om te werken met een club mensen die je niet hoeft uit te leggen wat voor ons belangrijk is, zij snapten dat gewoon.”

Door de manier waarop de films geschoten zijn, met ‘duurzaam draaien’, pasten deze films meteen goed in een ander project, dat was ook heel fijn!

Marvin de Vos over de Sexyside Event Portretten

Achter de schermen

Benieuwd naar andere projecten?

Previous
Previous

Fotografie Marleen Stoker